Tijdens een overnameproces van je bedrijf of het financieren van je bedrijf is het belangrijk om een informatiememorandum op te stellen. Dit document geeft een inkijk in je bedrijf om een koper of financier te ‘verleiden’.
Er zit een groot verschil in een informatiememorandum dat bedoeld is voor de verkoop van de onderneming, het informeren van een vreemd vermogen financier en het informeren van een financier voor eigen vermogen.
In de overnamepraktijk van MKB-bedrijven zien wij regelmatig informatiememoranda en wat ons opvalt is het verschil in kwaliteit. In deze blog zullen wij je meenemen in het belang van het opstellen van een kwalitatief goed informatiememorandum dat wordt gebruikt bij het verkopen van een bedrijf.
Wij starten hierbij met het geven van een algemene uitleg over het informatiememorandum. Gevolgd door een uitgebreide inhoudsopgave en eindigend met een aantal tips voor zowel een koper als een verkoper.
Wat is een informatiememorandum?
Allereerst wat is een informatiememorandum? Het woord zegt het al een beetje, het is een memo met informatie over een specifiek project, in dit geval veelal een bedrijf. Bij vrijwel elke bedrijfsverkoop wordt er tegenwoordig een informatiememorandum opgesteld.
Om wat dieper op de inhoud te gaan zal je hieronder kunnen lezen wat de meest belangrijkste punten zijn om in het informatiememorandum op te nemen.
Inhoud van het informatiememorandum, hoofdlijnen:
- Geschiedenis van je bedrijf
- Juridische structuur
- Product/dienst informatie
- Markt analyse
- Wie zijn de klanten en leveranciers?
- Hoe verdient de onderneming zijn geld?
- SWOT
- Management structuur
- Organisatie structuur
- Huisvesting van het bedrijf
- Toelichting over personeel
- Huidige financiële cijfers (+toelichting)
- Prognose financiële cijfers (+toelichting)
- Reden voor verkoop en evt een vraagprijs
- Mogelijke (strategische) ideeën/mogelijkheden voor potentiële kopers
Wat is het doel van een informatiememorandum?
Het doel van een informatiememorandum is voor beide partijen, koper en verkoper, anders. Voor de verkoper is het doel om zijn bedrijf zo goed mogelijk te presenteren en een inkijkje te geven in het bedrijf en de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Daarbij is het natuurlijk ook belangrijk om realistische beelden van de prognose te schetsen.
Later in het overnameproces zal er een boekonderzoek worden uitgevoerd dus een realistisch beeld is altijd beter. Daarbij is het ook gewoon een verplichting om de juiste informatie aan te leveren aan de koper.
Voor de koper is het een kans om het bedrijf snel te beoordelen en bedenken of het interessant is om het proces te vervolgen. Daarbij kijkt een koper vaak naar bepaalde aspecten in het informatiememorandum, sommige belangrijker dan andere afhankelijk van het type bedrijf. Met de informatie vanuit het memorandum kan de koper tevens een bedrijfswaardering maken en zo zien of het een goede investering kan zijn.
Wanneer wordt een informatiememorandum gebruikt?
Tijdens een overnameproces, wordt bij benadering van kopers een soort samenvatting, in vakjargon ‘teaser’ genoemd, opgesteld en toegestuurd. Als de koper interesse toont op basis van de teaser, tekent de aspirant-koper normaliter een geheimhoudingsverklaring.
Als deze geheimhoudingsverklaring ontvangen is wordt het informatiememorandum toegestuurd naar betreffende koper.
Na het ontvangen kan een koper eventueel nog aanvullende vragen hebben of nog andere aanvullende informatie opvragen, echter zal een goed informatiememorandum dit zoveel mogelijk beperken, waardoor het verkoopproces sneller gaat.
Wie stelt een informatiememorandum op?
Een informatiememorandum kan best wel veel werk kosten, zeker als je het nooit zelf hebt gedaan. Misschien heb je zelf een accountant of een persoon met financiële kennis in je netwerk die je kan raadplegen. Maar het blijft toch een erg specifiek document, wie zou je dan kunnen benaderen? Een adviseur die gespecialiseerd is in bedrijfsovernames kan daarbij zeker helpen.
Mocht dit iets is waar je zelf moeite mee hebt dan kun je natuurlijk contact met ons opnemen, dan kunnen wij kijken wat we voor je kunnen doen. Je kan het volgende nummer bellen 06 – 22 72 31 80 of mailen naar info@tigercfs.nl
Tips voor de verkoper
- Zorg altijd voor een NDA voordat je een informatiememorandum toestuurt;
- Zorg dat de informatie in het document een getrouw beeld geeft van de werkelijkheid;
- Bedenk vooraf hoe gedetailleerd de informatie moet zijn in het document. Soms is bepaalde informatie te gevoelig om in deze fase van de overname reeds te delen;
- Normaliseer incidentele posten en ligt deze zo goed mogelijk toe;
- Houdt het informatiememorandum goed leesbaar, dus werk met tabellen en grafieken en bullets;
- Benadruk zaken die de de waarde van de onderneming positief beïnvloeden, zoals de beperkte afhankelijkheid van de DGA en ESG;
- Probeer vanuit het oogpunt van de koper na te denken over jouw bedrijf. Wat zou jij als koper willen weten?
Tips voor de koper
- Beoordeel het informatiememorandum kritisch en zorgvuldig;
- Kijk kritisch naar de normalisaties, soms worden zaken volledig genormaliseerd, terwijl deze wel een terugkerend karakter hebben;
- Bepaal vervolgens hoeveel het bedrijf voor jou waard is;
- Stel een plan op wat je met het bedrijf wilt doen;
- Stel een plan op hoe je de overname wilt financieren & structureren.
Conclusie
Het informatiememorandum is een belangrijk onderdeel van het overnameproces. Door deze goed, duidelijk en volledig op te stellen kan het voor de koper makkelijker zijn te begrijpen hoe het bedrijf in elkaar zit. Hierdoor hoeft een koper minder vragen te stellen, hetgeen tijd in het proces scheelt en daarnaast zal er minder gedoe zijn tijdens het due diligence proces.
Het informatie memorandum wordt vaak door een gespecialiseerde adviseur opgesteld en nadat de geheimhoudingsverklaring is getekend verstuurd naar geïnteresseerde kopers. Daarmee kan het proces een stap verder komen, met serieuze partijen en uiteindelijk eindigen in een deal!
Heb jij een vraag of onderwerp waarover je graag een blog zou lezen? Bel ons dan nu op telefoonnummer: 06 – 22 72 31 80 of laat het ons weten via info@tigercfs.nl of via een van onze social media kanalen en misschien zie je jouw onderwerp terug in onze volgende blog!