Hoe verkoop je je bedrijf tijdens een recessie? 7 waardevolle tips

Recessie hier, onzekerheid daar, stijgende prijzen, winstwaarschuwingen. De negatieve berichten vliegen je om de oren. Maar wat nou als je net op het punt staat om je bedrijf te verkopen? Hoe ga je dan te werk? Wachten, of toch doorgaan met het proces?

Het zal je niet ontgaan zijn dat er op dit moment veel onzekerheid in de markt zit en ondernemen lastiger is dan voorheen. Ook op ons vakgebied is dat niet anders. We zien dat er minder kopers in de markt zijn en kopers andere voorwaarden stellen aan de transactie. Een voorbeeld hiervan is dat wij steeds vaker zien dat er een omzetgarantie wordt gevraagd. Een omzetgarantie houdt in dat als de omzet onder een bepaald, vooraf afgesproken, bedrag komt, de verkoper een deel van de koopsom moet terugbetalen. Daarnaast zijn banken en andere financiers zijn terughoudender met het verstrekken van financieringen, hierdoor zien wij in toenemende mate dat de koopsom via een groter deel moet worden gefinancierd door een vendor loan.

Wij hebben de afgelopen maanden te maken gehad met kopers die reeds eerder gemaakte afspraken wilden heronderhandelen. In een geval heeft een koper zichzelf zelfs teruggetrokken uit het traject door de toegenomen onzekerheid. Dit is voor alle partijen onwenselijk.

Wij verwachten voor de eerste helft van 2023 daarom ook een lichte terugval in het aantal bedrijven dat op de markt komt om verkocht te worden, echter zal de markt niet geheel tot stilstand komen.

In deze blog geven wij je zeven tips om je bedrijf succesvol te verkopen, zelfs tijdens een recessie.

Wat zijn deze tips?

  1. Zorg ervoor dat je voorbereiding op orde is: Voordat je zelfs maar begint met het overwegen van het verkopen van je bedrijf, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je je zaken op orde hebt. Zorg ervoor dat je vooraf een due dilligence room hebt ingericht met alle relevante documenten. Hierdoor kun je snel handelen nadat de benodigde informatie wordt opgevraagd. Dit zal potentiële kopers het vertrouwen geven dat ze een goed georganiseerd bedrijf kopen;
  2. Wees flexibel: Tijdens een recessie zijn potentiële kopers waarschijnlijk meer terughoudend om te investeren. Stel je daarom flexibeler op als het gaat om de verkoopvoorwaarden. We noemden hierboven al de earn-out en vendor loan, maar er zijn nog meer mogelijkheden die e.e.a. kunnen vergemakkelijken;
  3. Licht de unieke waarde van je bedrijf toe: Het is belangrijk om te benadrukken waarom jouw bedrijf waardevol is, zelfs tijdens een recessie. Maak gebruik van cijfers, contracten en feiten om de financiële prestaties van je bedrijf te onderbouwen. Daarnaast dien je de unieke waarden en kenmerken van je bedrijf te benadrukken;
  4. Vraag een realistische prijs: Het is belangrijk om realistisch te zijn over de prijs die je vraagt voor je bedrijf. Tijdens een recessie zullen kopers waarschijnlijk minder bereid zijn om (te) hoge prijzen te betalen. Maar dat betekent niet dat je je bedrijf voor een te lage prijs moet verkopen. Zoek naar een balans. De prijs is belangrijk, maar er zijn andere voordelen die bij een verkoop spelen, zoals financiële en mentale rust;
  5. Verkoop aan investeringsmaatschappijen: De afgelopen jaren hebben veel investeringsmaatschappijen grote fondsen opgehaald om te beleggen. Deze middelen moeten belegd worden in mooie bedrijven omdat ze anders geen rendement opleveren. Een recent onderzoek heeft aangetoond dat in tegenstelling tot voorgaande jaren, investeringsmaatschappijen per heden gemiddeld een hogere prijs betalen dan strategische kopers;
  6. Verkoop niet alles: Je kan ervoor kiezen om een deel van je bedrijf te verkopen. Ja, je zult wellicht nu niet de prijs krijgen die je in 2021 wel nog had kunnen krijgen, maar met een partij aan boord die additionele kennis en competenties meebrengt kun je gezamenlijk de onderneming nog een paar stappen verder brengen en over een aantal jaar jouw resterende deel tegen een hogere waardering verkopen;
  7. Wees geduldig: Het verkopen van een bedrijf kan tijdrovend zijn, vooral tijdens een recessie. Wees geduldig en blijf zoeken naar geschikte kopers, ook al duurt het langer dan voorheen. Jouw bedrijf is een van de weinige bedrijven die te koop staat en dat heeft voordelen. Als de recessie voorbij is zal de markt overspoelt worden met bedrijven die verkocht moeten worden, waardoor de concurrentie groter is.

Samenvattend

In het algemeen is het verkopen van je bedrijf tijdens een recessie uitdagender dan in goede tijden, maar het is niet onmogelijk.

Door je in de puntjes voor te bereiden, naar geschikte kopers te zoeken, zoals investeerders. Verder dien je je flexibeler op te stellen, dien je de unieke waarde van jouw bedrijf nog meer te benadrukken. Tevens adviseren wij om een realistisch en onderbouwde vraagprijs neer te leggen. Hierdoor zal het verkoopproces in een recessie aanzienlijk vergemakkelijkt worden.

Hoe pak jij het aan als ondernemer? Wij horen het graag van je.

Mocht je hulp nodig hebben met het verkopen van je bedrijf, wacht dan niet langer en neem contact met ons op. Je kan ons bereiken op +316 22 72 31 80 of mail ons gerust info@tigercfs.nl

Kom met ons in contact:

4 + 2 =

Volg ons

Recente posts

Andere interessante blogs…