Na jaren van onvermoeibare inzet en toewijding, nadert het moment waarop je je onderneming overdraagt. Hoewel voor jou de verkoop reeds een vaststaand feit is, kan dit voor je werknemers een schokkende aankondiging zijn. Wij krijgen de vraag wanneer en hoe het de werknemers te vertellen eigenlijk altijd.
Het is van cruciaal belang om dit delicate proces zorgvuldig te benaderen. Het te vroeg vertellen heeft het risico dat er onrust ontstaat in het team. Ook kan het zo zijn dat een beoogde verkoop terechtkomt bij je concurrenten, die jouw klanten gaan benaderen. Als de beoogde bedrijfsverkoop te laat wordt verteld, kunnen er geruchten ontstaan, hetgeen niet bevorderlijk is.
Hier zijn enkele tips die je kunnen helpen bij het aankondigen van de verkoop van je bedrijf aan je werknemers:
9 tips om aan te kondigen dat het bedrijf wordt verkocht:
Werknemers reageren heel verschillend op een bedrijfsverkoop en wij adviseren je dan ook om de volgende stappen daarom te nemen:
- Wees voorbereid: voorbereiding is het halve werk wordt altijd gezegd, dit geldt hier ook voor. Je kunt het met jouw adviseur oefenen, of desnoods met je partner thuis.
- Leg de redenen uit voor de bedrijfsverkoop: het is belangrijk voor een werknemer om erachter te komen waarom het bedrijf verkocht wordt, dan is meer begrip aanwezig.
- Leg de nadruk liever op de voordelen: voordelen benoemen van een overname kan een mogelijk negatieve reactie verminderen.
- Wees open en transparant: open en transparant zijn wordt het meeste gewaardeerd door werknemers, dan weten ze ook waar zij aan toe zijn.
- Ondersteun je werknemers: jouw vertrek als ondernemer kan hard in sommige gevallen hard aankomen bij je werknemers, toon begrip en maak daarom na het vertellen van het nieuws actief tijd vrij zodat het personeel eventuele vervolgvragen kunnen stellen.
- Vertel de plannen voor de bedrijfsovername tijdens een meeting met het gehele team: Organiseer een bijeenkomst waar alle medewerkers tegelijkertijd aanwezig zijn om ervoor te zorgen dat iedereen het nieuws op hetzelfde moment en op dezelfde manier ontvangt. Hierdoor wordt voorkomen dat sommige medewerkers zich achtergesteld of genegeerd voelen. Het liefst vlak voor het weekend.
- Wees dankbaar: bedank de medewerkers voor hun inzet en harde werk over de jaren en geef hun het gevoel dat ze waardevol zijn.
- Zorg voor duidelijke communicatie: zonder duidelijke communicatie kan het verkeerd worden geïnterpreteerd. Een visueel overzicht van de plannen, of een presentatie met beeld zorgt ervoor dat mensen de belangrijkste zaken opslaan.
- Deal bijna rond: Wacht tot de deal bijna definitief is, zodat je het personeel kunt informeren met een duidelijk plan en een beeld van wat de toekomst zou kunnen inhouden. Dit voorkomt onnodige onrust als de deal uiteindelijk niet doorgaat.
Samenvattend
Niet iedere bedrijfsverkoop wordt op dezelfde manier ontvangen door werknemers. In de algemene zin is het handig om voorgaande tips over te nemen, maar het is geen volledige oplossing.
Een heldere communicatie in combinatie met een goede voorbereiding zorgt er voor dat je veel onduidelijkheid wegneemt tijdens en na de aankondiging.
Wij hebben al vele verkooptrajecten in het MKB begeleid en heb jij hulp nodig bij de verkoop van je bedrijf? Mail ons dan naar info@tigercfs.nl of bel ons op: +316 22 72 31 80.